Język angielski/klasa dwujęzyczna

Konkurs Kulturowy ANGIELSKI W PIGUŁCE 2019

Dnia 6 czerwca 2019 roku odbył się w naszej szkole konkurs Angielski w Pigułce dotyczący kultury krajów anglojęzycznych. 
W konkursie wzięły udział 3-osobowe drużyny z klas VIII i III gimnazjum. Zadaniem grup było przygotowanie dialogów na wybrany przez uczniów temat, które zostały ocenione przez szkolne jury w kategoriach bogactwo językowe, poprawność językowa, płynność mówienia i ogólne wrażenia artystyczne.|
Uczniowie wykazali się pomysłowością i świetną znajomością języka angielskiego.

Po prezentacji dialogów uczniowie zmierzyli się jeszcze z różnymi zadaniami, które sprawdzały ich znajomość charakterystycznych budynków, symboli, postaci krajów anglojęzyczych oraz gramatyki i funkcji językowych.

 

Oto wyniki konkursu:

  • I miejsce klasa 3d (Natalia Gamoń, Patrycja Barwiak, Wiktor Łodziana)
  • II miejsce klasa 8b (Wiktoria Kawulok, Paulina Podleśny, Julia Rusin)
  • III miejsce 3a (Julia Szymura, Natalia Piwowar, Małgosia Kania)

 Gratulujemy i dziękujemy wszystkim uczestnikom za udział w konkursach językowych!

Na lekcji języka angielskiego

Uczniowie klasy 6a przygotowali scenki w sklepie odzieżowym, wcielili się w rolę klienta i sprzedawcy. Starali się jak najlepiej wykorzystać poznane słownictwo, a swoje scenki wzbogacili rekwizytami.

Klasy III gimnazjum przygotowały dialogi na temat sportu, świata przyrody czy podróży. Uczniowie wykazali się dużą znajomością języka oraz ogromną kreatywnością, płynne wypowiedzi, swoboda, pomysłowe rekwizyty sprawiły, że scenki stały naprawdę na wysokim poziomie. Myślę, że wszyscy bardzo dobrze wypadli i dobrze się bawili.

The Big Challenge 2019

Dnia 3 kwietnia 2019 roku uczniowie naszej szkoły wzieli udział w internetowym konkursie z języka angielskiego.

Do konkursu przystąpiło 28 uczniów z kl.IV, V, VI,VIII SP oraz 3 gimnazjum.

The Big Challenge to interaktywny konkurs online z języka angielskiego, atrakcyjny wizualnie, który zawiera komponent audio, umożliwiający uczniom zmierzenie się z pytaniami ze słuchu.

Głównym celem THE BIG CHALLENGE jest promowanie nauki języka angielskiego w formie zabawy pedagogiczno-edukacyjnej.

Test konkursowy odbywa się w trybie online, na komputerze lub tablecie podłączonym do Internetu na czas trwania konkursu. Moduł testowy składa się z 45 pytań, dla każdego pytania podane są 4 możliwe odpowiedzi. Zadaniem ucznia jest wybranie jednej, poprawnej odpowiedzi. Pytania sprawdzają wiedzę z zakresu słownictwa, rozumienia tekstu pisanego i ze słuchu, gramatyki i ogólnej znajomości kultury. Konkurs proponuje łącznie 5 poziomów trudności, poziomy The Big Challenge odpowiadają poziomom A1-B1 przyjętym w Europejskim Systemie Opisu Kształcenia Językowego (ang. CEFR). Dla każdego poziomu przewidziano odrębną serię pytań, opracowanych zgodnie z obowiązującym programem nauczania. 

Konkurs stanowi skuteczne narzędzie motywacji, a możliwość korzystania ze strefy gier na darmowej platformie sprawia, że nauka języka może być przyjemna i pożyteczna. 

Dnia 13 czerwca 2019 zostały wręczone nagrody
za konkurs The Big Challenge oraz Konkurs Fox 2019.

Wśród uczniów klas IV najlepszy wynik uzyskał Kacper Mazurek, wśród uczniów klas VIII najwyższe wyniki uzyskali Igor Skolimowski i Wiktoria Kawulok, natomiast najlepsze wśród klas III gimnazjalnych okazały się Emilia Kasperczyk i Kinga Kowalczyk.

W Ogólnopolskim Kokursie Języka Angielskiego najwyższy wynik wśród młodszych uczniów w kategorii BUNNIES uzyskał Dawid Gut z 6a,
a wśród najstarszych uczniów w kategorii LIONS najlepsza okazała się Emilia Kasperczyk z kl. 3a gimnazjum.

G R A T U L U J E M Y !!!

Na lekcji historii w klasie dwujęzycznej

 Tym razem klasa miała dosyć nietypową lekcję historii. 

Trudno współczesnej młodzieży zrozumieć czasy komunizmu, czasy kartek na mięso, czasy kolejek czy braku towaru na półkach. Korzystając z gry planszowej mogli poczuć klimat tamtych lat i spróbować znależć odpowiedź na pytanie "Jak przeżyć w PRL-u?"

KLASA DWUJĘZYCZNA W MUZEUM POWSTANIA WARSZAWSKIEGO

W dniach 8-10 maja 2019 klasa 6a i 8b pojechały na wycieczkę do Warszawy.

W ciągu trzech dni uczniowie zwiedzili najważniejsze obiekty i ciekawe miejsca w stolicy. Pierwszego dnia wjechali na taras widokowy Pałacu Kultury i Nauki, znajdujący się na 30 piętrze, skąd roztacza się piękna panorama Warszawy. W programie znalazły się także Złote Tarasy, zmiana warty przy Grobie Nieznanego Żołnierza, Hotel Bristol i tablica sławnych gości, Stare Miasto z Kolumną Zygmunta i Zamkiem Królewskim, Pałac Prezydencki, czy Pomnik Małego Powstańca. 

Drugiego dnia wycieczki odbyła się żywa lekcja historii w Muzeum Powstania Warszawskiego, następnie wszyscy udali się na cmentarz wojskowy na Powązkach, a po nim zaplanowana była wizyta w Polskim Radiu. Na koniec spacer po Łazienkach Królewskich.

Trzeciego dnia uczniowie zwiedzali Stadion Narodowy, gdzie czekały ich piłkarskie emocje, następnie uczyli się przez zabawę spędzając czas w Centrum Nauki Kopernik. Ostatnim punktem programu były piękne ogrody na tarasach Biblioteki Uniwersytetu Warszawskiego. 

Wycieczka była udana i dostarczyła wielu wrażeń. 

Rozgrywki Scrabble po angielsku 2018

Dnia 6 grudnia 2018 roku odbyły się w naszej szkole MIKOŁAJKOWE ROZGRYWKI W SCRABBLE PO ANGIELSKU w kategorii klas V, VI, VIII i III gimnazjum. Do rozgrwek finałowych zakwalifikowały sie po 4 drużyny z każdego poziomu. Uczniowie w parach układali na planszy angielskie wyrazy, najlepiej jak najdłuzsze i najwyzej punktowane. Suma punktów zdecydowała o wyniku druzyny.

 

WYNIKI rozgrywek SCRABBLE po angielsku:

 

KLASY V

I MIEJSCE: Hania Kwiendacz i Wiktoria Tyc
II MIEJSCE: Kacper Kolat i Oliwier Wojciechowski
III MIEJSCE: Justyna Slisz i Artur Harazim

 

KLASY VIII

I MIEJSCE: Martyna Kuczok i Julia Rusin
II MIEJSCE: Kacper Kabut i Ania Zugaj
III MIEJSCE: Oliwia Twardowska i Kacper Kostanek

 

KLASY III GIMNAZJUM

I MIEJSCE: Ania Łapińska i Emilia Sułek
II MIEJSCE: Marta Mizera i Jessica Zawistowska
III MIEJSCE: Dawid Piecha i Oskar Staier

 

Pamiątkowe dyplomy i nagrody dla II i III miejsca zostały wręczone 20 grudnia, a dla I miejsc w każdej kategorii wiekowej 21 grudnia podczas Jasełek.

KLASA VIIIB DWUJĘZYCZNA w roku szkolnym 2018/2019

Wyjazd klasy 8b dwujęzycznej i klasy 3e do DK Chwałowice 
na spektakl w języku angielskim pt. Peter Black

Dnia 27 listopada 2018 roku uczniowie klasy 8b i klasy 3e zobaczyli spektakl w języku angielskim
"Peter Black"
, czyli w polskim tłumaczeniu "Peter Black" to tytułowy bohater gry karcianej Czarny Piotruś.


Uczniowie zobaczyli historię człowieka, który w ciągu jednego, jedynego dnia stracił dosłownie wszystko. Zobaczyli jak bohater zaczynając wszystko od zera, motywowany podstawowymi potrzebami ludzkimi, takimi jak jedzenie, sen, ciepło, praca, przyjaciele - nauczył się cenić w życiu to co naprawdę ważne.

Mimo, że historia, w której bohaterowi zmienił się świat z dnia na dzień wydawała się trochę absurdalna, temat został przedstawiony z dużą dawką humoru, realnym postrzeganiem i refleksją. Młody widz doświadczył bezpośredniego kontaktu z językiem angielskim w atrakcyjnej scenicznej formie. Postaci, które pojawiły się w inscenizacji, swoją naturalnością i językiem stworzyły barwną paletę typów i charakterów, które zainteresują każdego widza w wieku szkolnym.

Spektakl Peter Black to 100% mówionego słowa w języku angielskim. Podzielony był na kilka części, w których pojawiły się postacie z wyraźną dawką scenicznego dramatyzmu, barwną wymową i odpowiednim akcentem.

Na końcu każdego aktu widzowie mogli usłyszeć w języku polskim résumé wydarzeń, które właśnie odegrały się przed nimi z wprowadzeniem do dalszej części fabuły, co pozwoliło uczniom ze słabszymi umiejętnościami lepiej zorientować się w całej treści przedstawienia.

Celem przedstawienia było umożliwienie uczniom doskonalenia znajomości języka angielskiego poprzez bezpośredni kontakt ze słowem mówionym. Jednocześnie artystyczne doznania, gra aktorska dostarczyły uczniom pozytywnych doświadczeń związanych z nauką języka angielskiego. 

Wycieczka klasy VIII dwujęzycznej do kina na film "Dywizjon 303"

18 września 2018 roku

Dywizjon 303 to ekranizacja książki Arkadego Fiedlera ukazująca heroiczną postawę polskich pilotów podczas II wojny światowej. Uczniowie dzięki temu mogli zobaczyć film oparty na historycznych wydarzeniach, a także sprawdzić znajomość języków obcych,
zwłaszcza języka angielskiego.

Zadaniem uczniów po obejrzeniu filmu było napisanie recenzji
w języku polskim i angielskim. Oto jedna z nich:

Projekty historyczno-językowe dotyczące wydarzeń
II wojny światowej.

DZIEŃ JĘZYKÓW OBCYCH 2018 SP 36

26 września 2018 roku

Klasa VIIIb świetnie wypadła w szkolnych drużynowych rozgrywkach językowych.
Uczniowie z niezwykłym zaangażowaniem i pomysłowością przygotowali prezentację wylosowanego wcześniej kraju oraz znakomicie pradzili sobie z zadaniami językowymi.

 

I MIEJSCE - Berenika, Julia i Wiktoria/ FRANCJA

II MIEJSCE - Hania, Kacper, Oliwia/ NIEMCY

Niemieckie przysmaki - uczniowie przygotowali degustacje potraw.

KLASA DWUJĘZYCZNA w SP 36

W roku szkolnym 2017/2018 w naszej szkole została otwarta klasa VII dwujęzyczna.

 

CO TO ZNACZY DWUJĘZYCZNIE?

Nauczanie dwujęzyczne to nauczanie w języku polskim i w języku obcym, w tym przypadku w języku angielskim. Oznacza to, że lekcje wybranych przedmiotów prowadzone są w dwóch językach czyli cała lekcja nie musi być prowadzona w języku obcym, a o proporcjach między językami i formie decyduje nauczyciel, uzależniając to od poziomu i wiedzy uczniów.

DLACZEGO WARTO SIĘ UCZYĆ W KLASIE DWUJĘZYCZNEJ?

Nauczanie dwujęzyczne promowane jest w całej Europie od wielu lat, bowiem taka metoda sprzyja szybszemu i lepszemu opanowaniu przez uczniów języka obcego. Młodzież przyswaja różnego rodzaju treści w bardzo naturalnych sytuacjach, obcuje z językiem więcej, poznaje więcej słownictwa, ma więcej możliwości na posługiwanie się nim, na konwersacje.

W klasach bilingwalnych  dąży się do uzyskania przez uczniów nie tylko kompetencji językowej, ale także do poszerzania wiedzy o kulturze i historii kraju/ów języka docelowego. Uczniowie tych klas są otwarci na świat, na innych ludzi, często bardziej tolerancyjni i kreatywni. Nie skupiają się tylko na otaczającej ich rzeczywistości, lecz ciekawią ich również inne kraje i kultury.

JAKA JEST KLASA DWUJĘZYCZNA W NASZEJ SZKOLE SP36?

Przedmiotami nauczanymi dwujęzycznie w naszej szkole  są historia i geografia. Dwujęzycznie oznacza po polsku i po angielsku, w takich proporcjach, w jakich nauczyciel zdecyduje.

Zajęcia z języka angielskiego – w wymiarze 5 godzin tygodniowo - są tak zorganizowane i takie treści są wprowadzane, aby przygotowywać uczniów pod względem leksykalnym do zajęć dwujęzycznych. Oczywiście w ramach lekcji języka angielskiego nauczyciele ćwiczą wszystkie podstawowe kompetencje językowe, a więc mówienie, pisanie, czytanie i słuchanie.

W przypadku historii, po angielsku prowadzone są zajęcia tylko z historii powszechnej, historia Polski wykładana jest po polsku z elementami języka angielskiego. Na każdej lekcji uczniowie poznają zasób słów adekwatny do tematu i otrzymują listę słówek. Prowadzenie właśnie tego przedmiotu dwujęzycznie ma bardzo wiele zalet, ponieważ znajduje zastosowanie praktyczne głównie w trakcie wyjazdów za granice, zwiedzania muzeów, kontaktów z cudzoziemcami. Znajomość słownictwa jest możliwa do zweryfikowania (właśnie w trakcie zwiedzania, czytania ulotki turystycznej czy opowiadania o swoim kraju), nie ma zbyt wielu barier w samodzielnej nauce w domu.

Na zajęciach z geografii podobnie jak na lekcjach historii lekcje prowadzone są z elementami języka angielskiego z zakresu geografii powszechnej, natomiast geografia Polski jest wykładana w języku polskim. Komunikacja między uczniami a nauczycielem toczy się w obu językach, w zależności od charakteru lekcji czy potrzeb.

Materiały dydaktyczne na wszystkich zajęciach dwujęzycznych to zarówno polskie podręczniki, jak i źródła w języku angielskim. Nauczyciel dokonuje  doboru i tworzone są dodatkowe karty pracy.

W przyszłości absolwenci klasy dwujęzycznej w szkole podstawowej będą mogli kontynuować naukę w klasie dwujęzycznej w liceum o takim profilu.

Powodzenia! ☺ ☺ ☺

KONKURSY JĘZYKOWE W NASZEJ SZKOLE

DZIEŃ JĘZYKÓW OBCYCH 2017 W SP 36

We wrześniu 2017 roku w naszej szkole obchodziliśmy DZIEŃ JĘZYKÓW OBCYCH. Z tej okazji nauczyciele języków obcych zorganizowali rozgrywki językowe.

Każdą klasę reprezentowało 3 uczniów, pozostała część klasy kibicowała swoim zawodnikom. Wszyscy uczestnicy w klasach VII SP, II GIM brali udział w różnych konkurencjach, w których należało wykazać się nie tylko wiedzą z różnych języków, ale także z geografii, sportu, czy muzyki. Zadaniem uczniów było między innymi dopasowanie powitania do danego języka, stolic do kraju, zabytków czy potraw oraz pokazanie gestem i mimiką swojej drużynie postaci charakterystycznej dla danego kraju. Ponadto uczniowie musieli wykazać się znajomością utworów muzycznych i po usłyszeniu fragmentu piosenki podać nazwisko wykonawcy i tytuł piosenki. Nie było to łatwe zadanie. 

Wyniki rozgrywek drużynowych:

I miejsce - kl.IIC
II miejsce - kl. IIa i kl. IIe
III miejsce - kl. VIIb i kl. IIb

Klasy III gimnazjum brały udział w teście leksykalno-gramatycznym.

Oto laureaci konkursu:
1. Paulina Kempny
2. Zuzanna Fizia
3. Anna Staroch
4. Justyna Gajer
5. Dawid Kula

Klasy IVSP wykonywały plakaty o tematyce językowej, związane z kulturą krajów anglojęzycznych.

Gratulujemy!

 

ROZGRYWKI SCRABBLE PO ANGIELSKU

W tej najpopularniejszej na świecie grze słownej liczy się każde słowo! Przy całej swej prostocie gra niesłychanie wciąga. Jest znakomitym polem do pasjonujących pojedynków tęgich głów, a także do relaksujących rozgrywek z rodziną lub przyjaciółmi.

U nas w szkole uczniowie corocznie rywalizują drużynowo układając słowa PO ANGIELSKU!

Jest to sposób nie tylko na naukę języka angielskiego, poszerzanie zasobu słownictwa, ale przede wszystkim na dobrą zabawę!!!

 

ROZGRYWKI SCRABBLE 2017

Dnia 6 grudnia 2017 roku odbyły się MIKOŁAJKOWE ROZGRYWKI W SCRABBLE PO ANGIELSKU, a 13 grudnia rozgrywki finałowe.

W rozgrywkach finałowych udział wzięło 14 drużyn z kl. VII SP i kl. II i III gimnazjum.

Najlepsze okazały się drużyny z klas trzecich:

  • I miejsce - Wiktoria Pikulicka i Karol Mentlik z kl. IIIB
  • II miejsce - Agnieszka Henich i Sandra Borowska z kl. IIIE
  • III miejsce - Zuzanna Fizia i Anna Staroch z kl. IIID

Gratulujemy zwycięzcom, a wszystkim uczestnikom dziękujemy za udział w konkursie i wspólną zabawę.

KLASA DWUJĘZYCZNA NA SPOTKANIU Z IRLANDCZYKIEM

 

Dnia 14 marca 2018 roku naszą szkołę odwiedził Mark Henderson, z pochodzenia Irlandczyk, który od kilku lat mieszka w Rybniku.

Klasa VIIB, która jest klasą dwujęzyczną, miała okazję do spotkania z native speakerem i osłuchania się z akcentem i – przede wszystkim – żywym, codziennym językiem. Uczniowie dowiedzeli się wielu rzeczy na temat Irlandii, irlandzkich zwyczajów i historii. Podjęli także próbę nauczenia się kilku zwrotów po irlandzku. Chętnie też zadawali naszemu gościowi pytania i sami mogli sprawdzić swoje umiejętności językowe. Była to wyjątkowa lekcja języka angielskiego i irlandzkiego. 

Konkurs The Big Challenge to pierwszy internetowy konkurs języka angielskiego dla europejskich szkół.

Promuje naukę jezyka angielskiego w formie ciekawej i przyjemnej zabawy i jest doskonałym narzędziem, które motywuje uczniów do rozwijania swych umiejętności językowych. Co roku do konkursu przystępuje ponad 600.000 uczniów z kilku krajów Europy.

Nasza szkoła przystąpiła do konkursu po raz trzeci. W tym roku w konkursie wzięło udział 37 uczniów z klas VII SP oraz II i III gimnazjum. 

Z niecierpliwością będziemy oczekiwali na wyniki.

 

Klasa VIIB dwujęzyczna w American Corner Katowice

Klasa VIIB dwujęzyczna odwiedziła dziś Centrum Kultury i Informacji Amerykańskiej „American Corner” w Katowicach, które jest instytucją działającą na mocy umowy między Konsulatem Generalnym USA w Krakowie a Uniwersytetem Śląskim w Katowicach. Młodzież uczestniczyła w warsztatach kulturowo-językowych połączonych z zapoznaniem z bogatym księgozbiorem w języku angielskim stanowiącym kreatywną pomoc w nauczaniu języka i kultury Stanów Zjednoczonych.

Godło Polski Miasto Rybnik
Ministerstwo Edukacji Narodowej Kuratorium Oświaty w Katowicach