Job shadowing w szkole podstawowej Hepolan koulu w Kemi w Finlandii

2025-03-18



 

Z wizytą w fińskiej szkole w ramach projektu Erasmus+


W dniach 10-14.03.2025 roku dwie nauczycielki naszej szkoły, w ramach realizacji projektu Erasmus+ o numerze 2024-1-PL01-KA121-SCH-000199328, uczestniczyły w job shadowing w szkole podstawowej Hepolan koulu w Kemi w Finlandii. 

Job shadowing jest typem wyjazdu nauczycieli w ramach projektu Erasmus +, gdzie dzięki obserwacji pracy nauczycieli w innych szkołach, a także obserwacji organizacji pracy szkoły, czy wyposażeniach szkół istnieje możliwość wymiany dobrych praktyk oraz zdobycia umiejętności i wiedzy do wdrożenia podczas własnej pracy. Nauczycielki już wiele tygodni wcześniej nawiązały kontakt z nauczycielem tamtejszej szkoły, prowadziły także liczną korespondencję, gdzie wspólnie omówiono zaplanowany harmonogram zajęć do obserwacji na cały tydzień.
Pierwszego dnia zapoznano nasze nauczycielki z rodzajami sal lekcyjnych, w tym m.in. gastronomicznych, szycia, majsterkowania, muzycznych, plastycznych. Następnie miały możliwość obserwowania zajęć grupy uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi - tutaj zaskoczeniem była różnorodność wiekowa uczniów w jednej grupie (od 4 do 7 klasy). Następnego dnia nauczycielki poznały kolejną grupę uczniów i tam również zaskoczyła różnorodność tematów i wieku uczniów.
Codziennie nauczycielki miały okazję obserwować zajęcia w różnych grupach wiekowych jak i różnych klasach i na różnych zajęciach. Atmosfera panująca w społeczności szkolnej sprzyja bezpiecznemu przebywaniu wszystkich uczestników tej szkoły. Kolejne dni to zajęcia w klasach młodszych (w przełożeniu na polskie realia edukacja wczesnoszkolna). Tutaj nacisk kadzono na umiejętności praktyczne, manualne, w klasie panowała cisza, skupienie, nauczycielka prowadziła lekcje w modelu pełnego zaufania i spokoju do uczniów oraz bez presji czasowej towarzyszącej realizacji podstawy programowej. Fiński system edukacji przewiduje „nie przeładowanie” materiałem co sprzyja takiej formie pracy. Metody pracy nie odbiegają w swej istocie od metod stosowanych przez polskich nauczycieli. Zainteresowanie wzbudziło chodzenie przez wszystkich uczniów w szkole w skarpetach. Wydaje się, że sprzyja to i potrzebom sensorycznym jak i umożliwieniu swobodniejszemu siedzeniu na lekcjach. Każdą przerwę dzieci spędzają na zewnątrz. Korzystają ze śniegu, który jest wszechobecny przez większą część roku. Biegają na nartach, rzeźbią w śniegu. Przestrzeń w szkole jest tak zaprojektowana, aby każdy mógł znaleźć miejsce do odpoczynku. Każdego dnia rano edukacja rozpoczyna się od zaznajomienia się z paroma wydarzeniami, informacjami z życia społecznego, gospodarczego kraju mających miejsce poprzedniego dnia.
Dzieci ze specjalnymi potrzebami również uczą się w tej szkole pod okiem dwóch nauczycieli w klasach liczących do 10 osób. Materiał jest dostosowywany do ich możliwości. Ostatniego dnia pobytu oprócz obserwacji zajęć odbyło się wraz z panią dyrektor szkoły oraz p. Laurą Niskanen podsumowanie projektu job shadowing oraz wręczenie certyfikatów.

Projekt realizowany w ramach Akredytacji Erasmusa przeznaczony jest na realizację działań w ramach Akcji KA1 Edukacja Szkolna - Mobilność uczniów i kadry edukacji szkolnej.
Wartość projektu (EUR): 57 773 Euro
Nr projektu 2024-1-PL01-KA121-000199328
Okres realizacji 01.09.2024-31.08.2025
Dofinansowane ze środków UE. Wyrażone poglądy i opinie są jedynie opiniami autora lub autorów i niekoniecznie odzwierciedlają poglądy i opinie Unii Europejskiej lub Fundacji Rozwoju Systemu Edukacji. Unia Europejska ani Fundacja Rozwoju Systemu Edukacji nie ponoszą za nie odpowiedzialności.
Materiał jest dostępny na wolnej licencji Creative Commons 4.0. 
Godło Polski Miasto Rybnik
Ministerstwo Edukacji Narodowej Kuratorium Oświaty w Katowicach